Brev:
Spytter maden ud igen
11. juni 2013
Alder:
11 mdr.
Spytter maden ud igen
Kære Helen,
Tak for dit svar på mit brev omkring mine tvillingers søvn. Vi vil forsøge at tale med vuggestuen om faste puttetider.
Jeg har også lige et par spørgsmål omkring mad. Børnene er lige knapt 1 år (10½ mdr. korrigeret). De blev ammet til de var ca. 9 mdr. og har siden fået en flaske MME, inden de bliver puttet om aftenen (da de var 9-10 mdr. fik de også én, inden vi gik i seng). De vil oftest rigtig gerne have flasken, og den er en ret fast del af putteritualet. Vi er dog lidt i tvivl om, hvornår vi skal forsøge at stoppe med den. Lige nu er jeg i tvivl om, hvorvidt de ville få tilstrækkeligt væske i løbet af en dag, hvis de ikke fik de ca. 200 ml, som de får i flasken. Hvornår har de ikke længere et ernæringsmæssigt behov for MME? Og hvornår ville man forvente, at de skulle kunne dække deres væskebehov ved at drikke mælk/vand af kop?
En anden ting er maden. Vores dreng har en del tænder, og kan derfor rigtig fint tygge maden. Vores datter har kun tre, og har derfor lidt sværere ved det. Hun kan også ofte vægre sig mod for fast mad eller for store klumper – de kommer ind i munden (enten når vi mader hende el. når hun selv tager noget i munden), men så skubber hun det hurtigt ud igen.
Burde de kunne spise mad i stykker, selvom de ikke har så mange tænder endnu?
Hun virker generelt lidt mere selektiv over for mad end vores dreng. Hun ryster også rigtig meget på hovedet og kan helt nægte at spise flere måltider i træk, hvilket er enormt frustrerende! Er der noget vi kan gøre i forhold til dette, eller skal vi bare lade hende gøre det i sit eget tempo og efter egen lyst og så håbe, at det kommer?
Med venlig hilsen
Julie